Tuesday, November 24, 2015

Mama, anak-anak & tesis

بسم الله الرحمن الرحيم

Entri kali ini banyak kali saya cuba untuk tulis, tapi bila difikir dan dimuhasabah semula, apa tujuan aku menulis entri ini? Apakah manfaat entri ini kepada orang ramai? Saya klik butang 'x' dihujung kanan skrin laptop. Tidak jadi nak tulis.

Dan akibat bertangguh, mencari jawapan muhasabah diri, saya menjadi lupa kisah ini. Difikir-fikir apa kisah yang ingin dikongsi dan tak ingin dilupakan.

Jadi, saya fikir, jika entri ini tidak banyak manfaatnya kepada orang lain, biarlah ia ditulis untuk mengekalkan memori indah bersama anak-anak untuk dikenang-kenang pada masa hadapan.

Kisahnya begini.....

Suatu malam seperti malam-malam yang lain. Malam kami anak beranak sibuk dalam suasana ilmu. Anak-anak menyiapkan kerja sekolah mereka dan mama merenung laptop cuba merungkaikan persoalan-persoalan tesis.

Sambil mencari info untuk ditambah dalam tesis, sambil itu jugalah menolong anak-anak untuk menyelesaikan kerja sekolah. Menjawab soalan mereka jika ada yang tidak faham.

Adik selesai dulu menyiapkan kerja sekolah.

Adik: Kenapa mama buat bahas tak siap-siap? (Sambil cuba membaca tesis bahasa arab itu.) Mama tulis pasal apa?

Mama: Mama kena tulis banyak sebab tu tak siap lagi. Mama tulis cerita tentang Surah Luqman, jadi mama kena cari banyak bahan cerita untuk buat bahas, nanti sheikh mama tengok dan betulkan kalau ada salah, sebab tu tak siap lagi. (Saya cuba untuk menerangkan dalam bahasa yang mudah difaham oleh kanak-kanak).

Adik: Oooo... jadi kita tulis bahas ni macam kita tulis ceritalah?

Mama: Aah, tapi mama kena cari cerita yang betul, tak boleh cerita yang tipu. Sebab tu mama banyak cari dalam internet. Lepas tu tulis, lepas tu tunjuk kat sheikh, nanti sheikh habaq lah cerita mama tu betul ke tak.

Adik: Kalau macam tu senang jelah buat bahas, tulis cerita ja...

Abdullah nampak puas hati dengan jawapan dan kesimpulan yang dibuatnya sendiri. Moga mereka juga terus cintakan ilmu dan terus bersemangat untuk menuntut ilmu sepanjang hayat

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...